Jak podejść do tematu projektowania logo? - cz.1

Projektowanie_logotypowJak podejść do tematu projektowania logo? - cz.1

Okoliczności w których przedsiębiorcy decydują się na projektowanie logo są bardzo różne. Czasem tuż na starcie ktoś życzliwy podpowie Ci, że warto stworzyć je już na początku - "nie ma na co czekać, zrób je raz, a porządnie, to się w przyszłości na pewno opłaci". Może jest jednak zupełnie inaczej - Twoja firma już funkcjonuje i to całkiem nieźle, a Ty dopiero dojrzewasz do inwestycji w profesjonalną identyfikację wizualną. W obu przypadkach czeka Cię niełatwa decyzja, bo opinii na ten temat jak, gdzie i z kim zabrać się za projektowanie logo jest co najmniej tyle ile rozwiązań.

Z pewnością w Twojej głowie pojawią się pytania, które co warto podkreślić - są zupełnie naturalne ;)

  • Czy warto stworzyć / zmienić logo? Czy moi Klienci to zauważą i docenią,
    a w efekcie czy przyniesie mi to jakąś korzyść?

  • Czy w moim otoczeniu jest ktoś kto może mi w tym pomóc? (Tu następuje analiza wszystkich bliższych i dalszych znajomych, przeglądasz Facebooka, Naszą klasę, bazę telefonów, skrzynkę e-mail, aż tu nagle - bingo - syn mojego sąsiada chyba był na kursie Corela. On zaprojektuje logo!)

  • Może w Internecie jest jakiś program, który w łatwy i przystępny sposób stworzy mój logotyp? (Poszperam i sam coś stworzę, nie będę przepłacał!)

  • Agencja kreatywna? Tyle pieniędzy za taki prosty znaczek? Czy ktoś tu oszalał? ;)

Jesteśmy dumni z polskiej kreatywności i przedsiębiorczości. Z każdym problemem jesteśmy w stanie sobie poradzić, znajdujemy lepsze lub gorsze rozwiązania i rzadko chodzimy na łatwiznę. Czasami jednak nasze możliwości i umiejętności nie wystarczają, a nasze logo w konfrontacji z rzeczywistością okazuje się nie dość dobre. Co wtedy?

Czy warto stworzyć profesjonalne logo?

Jako osoby które zajmują się tym od lat możemy stwierdzić jedno - jeżeli widzisz w prowadzonej firmie potencjał, to im szybciej podejmiesz decyzje o zaprojektowaniu profesjonalnego, przemyślanego znaku tym lepiej. Oczywiście wizerunek, który budujesz to przede wszystkim jakość świadczonych usług, ale nie umniejszaj rangi tożsamości firmy. Prędzej czy później czeka Cię dość stresująca podróż w której wszystkie elementy identyfikacji będziesz musiał stworzyć od zera. Ba! Ostatnio coraz częściej spotykamy się z sytuacją w której nawet nazwa firmy musi być zmieniona. Często przychodzą do nas klienci, którzy prowadzą swój biznes x - lat. Firma zdobyła renomę i rozpoznawalność na rynku. Zarówno klienci jak i partnerzy poznali się na jakości produktów, czy oferowanych usług. Nagle po tylu latach ciężkiej pracy ktoś wytyka – "To jest Twoja wizytówka?” , "Trochę słaba ta Twoja strona www.", "To logo to totalna porażka.". Okazuje się, że obecna identyfikacja hamuje rozwój naszej firmy, mało tego - być może nawet o tym nie wiesz, ale pewna grupa potencjalnych klientów właśnie zrezygnowała z Twoich usług po pierwszym kontakcie ze stroną www. Nasuwa się konkluzja, że ktoś kto nie dba o swój wizerunek, nie będzie odpowiednim partnerem biznesowym. Przyznasz sam, że warto to zmienić. Pojawia się zatem pytanie, jak zrobić logo i być z niego zadowolonym, a przy okazji nie wydawać 'majątku' .

Kreatywny syn sąsiada

Młodzi ludzie są niezwykle utalentowani i głodni wiedzy, dlatego też poznawanie nowych programów przychodzi im z niezwykłą łatwością. Ich prace często wprawiają w zakłopotanie "wyjadaczy" z branży, jednak nie o to tym razem chodzi. Czy osoba która się tym na co dzień nie zajmuje, która ma niewielkie doświadczenie może nam pomóc? Oczywiście, że tak;) Musi mieć tylko jasno powiedziane co dokładnie ma zrobić oraz być za pan brat z programem do grafiki wektorowej. Przykład - moja firma zajmuje się sprzedażą zabawek. W logo chce mieć brązowego misia, a typografia powinna być możliwie jak najbardziej dziecięca. Wykonanie logo na podstawie bardzo szczegółowego briefa ma duże szanse na powodzenie. Sytuacja zdecydowanie mniej komfortowa kiedy nie wiemy co chcemy zrobić. Prowadzimy firmę consultingową i nie mamy zielonego pojęcia jak to logo powinno wyglądać, jakie wzbudzać emocje i z czym się kojarzyć? W tym wypadku niezbędne okaże się doświadczenie, wiedza z zakresu psychologii reklamy, jak i bardziej 'biznesowe' podejście do tematu.

Idziemy na łatwiznę

Myślisz, że prowadząc mały, lokalny biznes możesz pozwolić sobie na coś "gotowego"? Uważasz, że ładny znaczek oraz czytelna czcionka to recepta na sukces?
Takim rozwiązaniom mówimy zdecydowane nie! Dlaczego?

  1. Zastanówmy się nad estetyką i jakością gotowych logotypów. Czy patrząc na te znaki nie masz wrażenia, że coś jest tu nie tak? Niska czytelność czcionki, wszechobecne nieprzemyślane gradienty i te ciągłe myśli gdzieś z tyłu głowy: "to już było", "gdzieś już to widziałem", "mało oryginalne".
  2. Pamiętaj warto od początku budować wizerunek swojej przyszłej, prężnie rozwijającej się marki. Zastanów się jak na jej postrzeganie wpłynie sytuacja, kiedy konkurencja po drugiej stronie osiedla, korzystając z darmowych lub płatnych gotowców zrobi sobie bardzo podobne lub prawie identyczne logo. Co gorsza taka sytuacja może powtórzyć się wielokrotnie, bo takie samo logo może stworzyć każdy kto skorzysta z generatorów logotypów lub gotowych stocków.
  3. Możesz zapomnieć o walce z konkurencją, ponieważ nie zrobiła nic złego. Ma takie same prawa do używania tego niemal identycznego logotypu jak ty. Nikt nie będzie się zastanawiał kto użył tego znaku pierwszy, a kto od kogo „ściągnął”.

Do Ciebie jednak należy decyzja czy zależy Ci na niepowtarzalnym logotypie, czy zadowolisz się gotowcem ściągniętym z Internetu.

Tyle pieniędzy za taki prosty znaczek? Czy ktoś tu oszalał? ;)

Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w kolejnych częściach artykułu.

Newsletter

Podobają Ci się nasze artykuły? Chciałbyś być na bieżąco? Zostaw swój adres e-mail.

Archiwum

Chcesz znaleźć konkretny post? Wyszukiwanie długo trwa? Skorzystaj z archiwum.