Jak podejść do tematu projektowania logo? - cz.2

Tyle pieniędzy za taki prosty znaczek? Czy ktoś tu oszalał? ;)

Zrobiłeś pierwszy, najtrudniejszy krok - wybrałeś agencję reklamową lub samodzielnego, doświadczonego projektanta. Nadal jednak zastanawiasz się za co płacisz tyle pieniędzy? Pozwól, że krok po kroku wyjaśnimy Ci jak my realizujemy takie projekty, dlaczego wymagają od nas tak wiele czasu i zaangażowania. 

RESEARCH & BRIEF

Pierwszą i naszym zdaniem najważniejszą rzeczą podczas projektowana logotypów jest research. Na tym etapie zbieramy wszystkie niezbędne informacje o naszym kliencie, o produktach lub usługach, które oferuje, ale również o konkurencji. Nie zapominamy także o grupie docelowej, ponieważ to głównie do niej ma przemawiać logotyp. Staramy się także wraz z klientem określić jakie emocje, skojarzenia czy odczucia ma budzić marka. Czy klient chce być postrzegany jako tradycyjna firma, kojarząca się z profesjonalizmem i trwałością? A może woli postawić na wizerunek nowoczesny, odważny, a przez to przekazać swoim przyszłym klientom, że nie boi się wyzwań? Pamiętamy także, że inny znak będzie pasować do firmy zajmującej się sprzedażą artykułów dziecięcych, a inny do banku czy przedsiębiorstwa budowlanego. Każda branża rządzi się swoimi prawami, nie zapominamy o tym i analizujemy zachowania konkurencji. Czasami jednak zasadne jest, aby złamać utarte schematy i pozwolić, aby nasz klient mocno wyróżnił się na rynku. W taki sposób przy współpracy z klientem oraz po własnej analizie rynku tworzymy brief. Brief czyli dokument, który zawiera kompendium wiedzy lub inaczej szczegółową specyfikację potrzebną do wykonania projektu logo. Bez tych założeń projektowanie logo dla jakiejkolwiek firmy czy brandu z dużym prawdopodobieństwem skończy się fiaskiem i niepotrzebnymi frustracjami.

KONCEPCJE

Gdy zbierzemy już wszystkie niezbędne informacje zaczynamy proces skojarzeniowo - koncepcyjny. Zazwyczaj zaczynamy od tak zwanej mapy myśli. Na tym etapie nie pomijamy żadnych pomysłów czy skojarzeń. Wszystko przenosimy na tablicę, tworzymy bogatą architekturę, aby finalnie wybrać tylko te elementy, które możemy wykorzystać podczas projektowania. Skojarzenia są bardzo różne, czasami bezpośrednie, dosłowne innym razem bardzo ogólne lub abstrakcyjne. Dla nas ważne jest to, aby się nie ograniczać. Podczas takiej „burzy mózgów” powstają bardzo ciekawe, często nieoczywiste koncepcje.

SZKICE

Po przeanalizowaniu briefu i wybraniu interesujących słów z mapy myśli zaczynamy wizualizować swoje pomysły za pomocą kartki i ołówka. Proces szkicowania to najlepsza droga na wybranie dobrych koncepcji, ale również wyeliminowanie tych słabszych. W szybki sposób wizualizujemy swoje myśli i rysujemy, rysujemy, rysujemy… Na tym etapie powstaje wiele luźnych rysunków, pomysły rozwijają się, ewoluują. Wszystko po to by do następnego etapu wybrać te najlepsze.

DIGITALIZACJA

Po wyczerpaniu wszystkich kłębiących się w głowie pomysłów, zaczynamy kolejny etap, czyli przenoszenie szkiców do komputera. Aby logo nadawało się do powszechnego użytku potrzebujemy je stworzyć przy pomocy programów graficznych. Przy przenoszeniu i odwzorowywaniu szkiców zazwyczaj pojawiają się kolejne pomysły. Jest to również jeden z bardziej twórczych momentów. Do różnych powstałych znaków dobieramy typografię, a następnie zaczynamy wprowadzać kolor. Jest to bardzo ważny etap projektowy, ponieważ typografia i kolorystyka często nadają charakter całemu logotypowi. Istnieje cała masa zależności kolorystyki, kształtów i typografii w stosunku do branży, a nasze wieloletnie doświadczenie pozwala nam stosować tę wiedzę w praktyce. Bardzo ciekawym zagadnieniem jest też psychologia koloru, ale to temat na oddzielny wpis :) Zawsze jednak staramy się by logo było skuteczne i w pełni użyteczne dla klienta.

PREZENTACJA

Proponowane znaki w naszej firmie wykonywane są zawsze przez kilku projektantów, tak aby rozwiązania były jak najbardziej różnorodne. Harmonogram prac jest tak zaplanowany, aby każdy projektant miał czas popracować nad projektem, ale także żeby projekt logotypu mógł dojrzeć do prezentacji (często po odłożeniu pracy na dzień czy dwa projektant postanawia wprowadzić korekty, które stanowią przysłowiową wisienkę na torcie). Z powstałych znaków wybieramy te najlepsze i prezentujemy je klientowi. To chyba jeden z najtrudniejszych momentów, gdy nasza praca jest oceniania. Nawet doświadczeni projektanci mają obawy czy propozycje, w które włożyli całe swoje serce i umiejętności przypadną do gustu klientowi. Jesteśmy jednak pewni swojego profesjonalizmu i zazwyczaj wśród kilku propozycji znajdzie się taka, która trafi w oczekiwania klienta.



POPRAWKI

Do przedstawionych projektów wprowadzamy zaproponowane uwagi. Często zdarza się, że klient jest mocno związany emocjonalnie ze swoją firmą, dlatego trudno mu o dystans. W takich chwilach staramy się wprowadzać proponowane zmiany, ale jednocześnie tłumaczyć i rozwiewać wątpliwości. Jesteśmy pewni, że współpraca opierająca się na wzajemnym szacunku i zaufaniu pozwala wspólnie wypracować idealny, a przede wszystkim skuteczny logotyp.


KSIĘGA ZNAKU

Ostatnim etapem naszej pracy jest przygotowanie księgi znaku. Przedstawiamy w niej jak należy używać znaku oraz jaka jest jego kolorystyka. Przygotowujemy również logo w różnych formatach, które mogą się przydać przy promocji firmy. Księga zawiera wszystko to, co pozwoli w przyszłości stworzyć spójny wizerunek marki oraz wpłynie na jej rozpoznawalność.

Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy Ci etap projektowania logotypów i zgodzisz się z nami, że nie jest to takie proste zadanie. Wiemy, że tylko odpowiednie przygotowanie, analiza i profesjonalne wykonanie prowadzą do zaprojektowania logotypu na wysokim poziomie.    

 

Newsletter

Podobają Ci się nasze artykuły? Chciałbyś być na bieżąco? Zostaw swój adres e-mail.

Archiwum

Chcesz znaleźć konkretny post? Wyszukiwanie długo trwa? Skorzystaj z archiwum.