Logotypy branży modowej - cz. 1

Ostatnio coraz częściej mamy przyjemność projektować logotypy dla nowych lub już istniejących marek modowych. Zainspirowało nas to do usystematyzowania rodzajów logotypów, które wiodą prym na światowym rynku. Im bardziej wgłębialiśmy się w temat, tym bardziej odkrywaliśmy jak bardzo jest różnorodny i inspirujący. Nasze spostrzeżenia spisaliśmy i podzieliliśmy na kilka artykułów. Każdy z nich będzie opisywać inny typ logotypów. Mamy nadzieję, że wy również odkryjecie w nich źródło inspiracji.

Typograficzna prostota i minimalizm

Nie bez powodu logotypy największych domów mody są w większości bardzo proste i skupiają się tylko na typografii. Typograficzne projekty są ponadczasowe, klasyczne, czytelne, proste w przekazie, ale jednocześnie eleganckie. Nie potrzebują zbędnych ornamentów, wyróżniają się prostotą i minimalistycznym pięknem.  Sekretem takich logotypów jest harmonijny układ przyciągający wzrok.

Symetria i harmonia fascynuje ludzi od wieków, kojarzy się z pięknem - niezależnie od kultury i kraju. Nasz mózg odbiera wszystko co równe, symetryczne i harmonijne jako dobre, estetyczne i piękne. Już starożytni Grecy utożsamiali symetrię z ładem i porządkiem świata.

Na doskonałość typograficznego logo składa się bardzo wiele elementów. Całość tworzą drobne detale, które wbrew pozorom bardzo wpływają na ostateczny wygląd logotypu.  Światło między literami, szeryfy, ścięcia liter, kontrast między cienkimi, a grubymi liniami -  sprawiają, że dobre logo staje się świetne. Uważny obserwator zauważy różnice, które nadają logotypowi ostatecznego charakteru. Mimo, że nie widać tego na pierwszy rzut oka, to każda znana marka modowa ma w swoim logotypie element bardzo charakterystyczny. Taki element podświadomie przyciąga naszą uwagę np. Prada wyróżnia się ściętymi szeryfami i bardzo charakterystycznymi literami „R” oraz „A”.

Logo Prady jest bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych i zapadających w pamięć  logotypów wśród znaków świata mody. Stworzone ręcznie, dynamiczne ścięte litery współgrają ze sobą i oddają charakter marki. Dzięki charakterystycznej literze „R” można również rozpoznać oryginalność produktów Prady. Falsyfikaty bardzo często nie posiadają  tego charakterystycznego wcięcia.

Logo Calvin Klein składa się z symbolu „ck”, pod nim znajduje się nazwa firmy napisana prostym fontem. Logo zostało zaprojektowane przez legendarnego projektanta Jeffrey’a Banks’a na początku 1970 roku.  Od tego czasu logo stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych logotypów odzieżowych, jakie kiedykolwiek stworzono. Cienkie litery nadają całości lekkości i przejrzystości. Długa, wyciągnięta kreska litery „k” jest tutaj kluczowa, bez tego elementu logo straciłoby swój unikalny charakter.

Spójrzcie sami, każdy z przedstawionych przez nas logotypów, mimo swojej prostoty ma coś charakterystycznego. Czasem jest to jedna litera, czasem sam ich układ. Patrząc na te logotypy należy pamiętać, że czasem mniej znaczy więcej.

Już niedługo kolejna część artykułu. 

Newsletter

Podobają Ci się nasze artykuły? Chciałbyś być na bieżąco? Zostaw swój adres e-mail.

Archiwum

Chcesz znaleźć konkretny post? Wyszukiwanie długo trwa? Skorzystaj z archiwum.