Spójna i przemyślana identyfikacja wizualna firmy

Szukając informacji na temat identyfikacji wizualnej marki napotkasz wiele porad gdzie jak mantra powtarza się jedno stwierdzenie: "musi być przemyślana i spójna". Ale co to właściwie oznacza?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko pozornie prosta i jak widać na wielu przykładach niestety nie łatwa w realizacji. Budowanie marki zaczyna się dużo wcześniej niż podczas akceptacji logo, co zawsze rzutuje na powodzenie lub fiasko dalszych kroków. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jaką musi zrobić każdy przedsiębiorca (sam lub z pomocą specjalistów) jest opracowanie odpowiedniej strategii wizerunkowej. Aby tego dokonać niezbędna jest świadomość osobowości, misji i charakteru brandu. Taka personifikacja umożliwia nakreślenie celów i co za tym idzie drogi do ich realizacji, a więc także lepszego sposobu komunikowania się z otoczeniem. Kiedy zyskujemy świadomość czym (kim?) jest nasza marka możemy określić dogodne środki wyrazu: kształty, symbole, kolorystykę, typografię, a nawet sposób przedstawiania fotografii - jednym słowem wszystko co składa się na sprawny system identyfikacji. Ostateczny kształt wszelkich niezbędnych akcydensów z pewnością nie jest przypadkowy, a opracowanie go wymaga sporej wiedzy i doświadczenia.

Nie warto patrzeć na identyfikację przez pryzmat logo i kilku druków niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu firmy. Dlaczego? Zastanów się  nad tym jakie komunikaty będą odbierać Twoi klienci. Nie chodzi tu tylko o reklamy, wizytówki, korespondencję. Patrz szerzej: z czym będą mieli styczność?  Z kolorystyką samochodów firmowych? Strojem i sposobem zachowania personelu? Z nazwą (choć te ostatnie punkty akurat nie dotyczą bezpośrednio warstwy wizualnej)? Przykładów na tej liście mogłoby być bardzo dużo, ale troska o spójność ich przekazu przyniesie ogromne profity. Marka musi efektywnie pracować na swoją rozpoznawalność!

Aby odnaleźć drugą wskazówkę dotyczącą tego jak sprawić by Twój system identyfikacji wizualnej był "przemyślany i spójny" zajrzyjmy do słownika języka polskiego. Słowo 'identyfikacja' zostało zdefiniowane tam w następujący sposób: "(...) 2. <<rozpoznanie czegoś na podstawie jakichś cech>> (...) 4.<<utożsamianie się z inną osobą>> (...)z przekonaniami albo wartościami innych ludzi lub innej grupy>>". Te kilka słów wiele mówi o znaczeniu tego pojęcia w biznesie. Jest to połączenie bodźców wizualnych z konkretnym brandem oraz (co równie ważne) wzbudzenie emocji w odbiorcach w taki sposób, aby 'identyfikowali' się z marką. Jak to osiągnąć? Powtórzmy jeszcze raz: "spójna i przemyślana".

Wyobraź sobie wchodzącą na rynek markę produkującą gadżety. Grupa docelowa to głównie mężczyźni w wieku 30-50 lat, zainteresowani elektroniką i sportem. Właściciel postawił na nazwę "Luli" mającą dla niego sentymentalną wartość. Jest fanem sztuki pisania- w jego przyszłym sklepie będziesz mógł zakupić nawet komplet piór do kaligrafii! Oczywiście w męskim, granatowym, eleganckim pudełeczku. W każdym razie, nasz bohater zaczyna współpracę z grafikiem oszczędnie opisując profil firmy, za to kładąc nacisk na pewne wyobrażenie względem logo. Znak, który niebawem powstanie zawierać ma fikuśne, pisane ręcznie, delikatne i ozdobne liternictwo. Współpraca kończy się (w odczuciu przyszłego właściciela) pełnym sukcesem, po czym szukając odrobiny oszczędności zamawia w różnych miejscach kilka "składanych na kolanie", niezbędnych materiałów reklamowych. W każdym punkcie zostaje mu zaproponowana inna kolorystyka, różny papier i typografia. Jak z jego brandem będę identyfikować się klienci? Co możesz powiedzieć o takim przedsiębiorcy? Szaleniec! Nie popełnij podobnych błędów.

Chcąc stworzyć przemyślaną i spójną identyfikację wizualną, myśl o charakterze swojej firmy od samego początku. Miej na uwadze grupę klientów, do której chcesz trafić i działaj konsekwentnie. Zwracaj uwagę na szczegóły, pamiętając o całokształcie Twojego przedsięwzięcia. Przyglądaj się uważnie jak działa agencja reklamowa, którą poprosisz o pomoc. Jak ważny jest dla nich szczegółowy brief i czy troskliwie dbają o jednolitość poszczególnych materiałów? Konsekwencja w kolorystyce, stosowaniu logo, key visual, pasująca do działalności linia akcydensów mogą zaważyć w decydujący sposób na rozpoznawalności Twojego brandu i trafieniu do świadomości pożądanej grupy odbiorców. Ostatecznie to Ty będziesz tracił, albo spijał śmietankę.

Newsletter

Podobają Ci się nasze artykuły? Chciałbyś być na bieżąco? Zostaw swój adres e-mail.

Archiwum

Chcesz znaleźć konkretny post? Wyszukiwanie długo trwa? Skorzystaj z archiwum.